web analytics

Ons Deugd Blog

International Day of Solidarity with the Palestinian People

gaza3
wat overblijft van Palestina

29 november is de dag van solidariteit met het Palestijnse volk. De Palestijnen hebben die solidariteit hard nodig. Als eeuwenlange bewoners van Palestina, zijn met de vestiging van de Staat Israël honderdduizenden van hen verjaagd en als vluchteling terechtgekomen in buurlanden. Degenen die gebleven zijn leven onder een meedogenloze bezetting. De resoluties van de Veiligheidsraad hierover worden door Israël niet uitgevoerd en de Palestijnen worden op bijna alle terreinen gediscrimineerd. Gaza waar meer dan een miljoen Palestijnen wonen, is een concentratiekamp, waar Israël al meerdere malen militair heeft huisgehouden met honderden doden ten gevolg. En Israël rechtvaardigt haar gedrag als reactie op Palestijnse aanslagen. Er is weinig andere keuze als je land wordt afgenomen, je huizen opgeblazen en je volk wordt verdreven of uitgemoord. Vrijheidsstrijders in de Tweede Wereldoorlog worden in Nederland voor dergelijk verzet geëerd.

gaza2
reeds drie maal vernietiging

In feite wordt Palestina gekoloniseerd op de oude, wrede manier zoals dat ook met de Indianen in Amerika en de oorspronkelijke bevolking in Australië en Nieuw Zeeland gebeurd is. Niet te geloven dat dit sinds de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens in 1948 en talloze mensenrechtenverdragen nog kan gebeuren. En dat door Israël, een hoogst ontwikkelde natie waarvan het volk zelf zo veel geleden heeft in de geschiedenis. En het gebeurt met passieve en actieve steun van westerse landen, Nederland incluis.  De reden hierachter lijkt dat Israël zo getraumatiseerd is door de Holocaust. Het land is vastbesloten het Joodse volk te beschermen vanuit een eigen onoverwinnelijk staat en met alle beschikbare middelen, eerbaar of oneerbaar, en dat allemaal ten koste van het Palestijnse volk. Het land gedraagt zich als een terreurstaat, terwijl het voor de wereld een grote kracht ten goede zou kunnen zijn . Buurlanden die sympathiek staan ten aanzien van Palestijnse medebroeders worden direct, en  indirect, door Israël naar het stenen tijdperk terug gebombardeerd. Tientallen miljoenen zijn hier in het Midden Oosten al slachtoffer van geworden. Het fanatieke Zionisme schuwt geen middel om politici en regeringen in het zadel te helpen die Israël gunstig gezind zijn. De V.S. zijn daar het duidelijkste voorbeeld van en de combinatie Israël-V.S. is  onverslaanbaar. De Nederlandse regering is ook pro-Israël en het lijkt erop dat onze nationale politieke constellatie prioriteit geeft aan de bescherming en bevordering van de belangen van dat. De steun van bevriende landen, de schier onbeperkte financiële en menselijke hulpbronnen, het uitgebreide palet aan interventies, ongeremd door morele overwegingen, maakt dat verweer tegen de Zionistische vloedgolf, bijna onbegonnen werk is.  En de Palestijnen die onderdrukt worden en zonder noemenswaardige middelen zijn, hebben alleen geen schijn van kans recht te halen.

gaza5
tanks tegen stenen

Het lijkt erop dat vooral de Verenigde Naties en Iran zich het lot van de Palestijnen echt aantrekken. De meest andere Arabische landen zijn gecompromitteerd door de V.S en/of  Israël.  Rechtvaardigheid te zoeken via officiële kanalen is dus zo goed als onmogelijk. Er zijn enkele organisaties, inclusief Joodse, bijvoorbeeld Een Ander Joods Geluid (eajg.nl) en B’tselem (btselem.org), die moedig van zich laten horen. Het zal voor een groot deel van individuele personen en van de burgermaatschappij af moeten hangen of de noodkreet van Palestina gehoord zal worden. Maar de westerse media, ook de Nederlandse, worden in belangrijke mate gestuurd ten gunste van Israël, waarbij informatie selectief is en de waarheid verbloemd of verdraaid wordt. Bij berichtgeving via de media is  voorzichtigheid dus geboden. Het beste is om objectieve feiten uit diverse, ook niet-westerse bronnen (b.v. IPS) te vergaren en op basis daarvan  eigen conclusies te trekken en zelf verder de waarheid te zoeken.
We moeten ons verzetten tegen de onrechtvaardigheden die de Palestijnen worden aangedaan, op een geweldloze wijze. We moeten Israël proberen te overtuigen dat het in haar lange termijn belang is de wereld te vergeven voor aangedane onrechtvaardigheden. Maar zolang onrecht voortduurt en positieve gestes niet constructief beantwoord worden, moet geweldloosheid tanden hebben. Die tanden bestaan uit de boycot van Israëlische goederen en diensten, zo lang en zoveel totdat het beleid verandert (bdsmovement.net). Deze benadering is effectief geweest voor de afschaffing van apartheid in Zuid Afrika. Dat moet ook voor Palestina kunnen.  Anders is er een goede kans dat de overgebleven Palestijnen net zo’n miserabel lot beschoren wordt als de Indianen in Amerika. Dat kunnen we niet laten gebeuren!

 

gaza6
enkele Israëlische merken

Internationale Dag van de Rechten van het Kind (20 november)

Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst. 

Ned. spreekwoord

kind9
UNICEF, voor moeder en kind

De VN Universele Kinderdag is in 1954 geproclameerd. De bedoeling van de dag is om internationale saamhorigheid en welzijn van kinderen te promoten.
Hij wordt elk jaar op 20 november, de Internationale Dag van de Rechten van het Kind, gevierd. Het verdrag van de Universele Verklaring van de Rechten van het Kind werd op 20 november 1989 aangenomen. Inmiddels is het door 191 van de 193 landen op de wereld ondertekend. Landen verplichten zich hiermee tot het beschermen van de rechten van kinderen in hun land..

De belangrijkste rechten van het kind zijn:
•  Het recht op onderwijs
•  Het recht op eigen geloof en cultuur
•  Het recht op een naam en een nationaliteit
•  Het recht op een eigen mening
•  Het recht op een veilig en gezond leven
•  Het recht op bescherming tegen kinderarbeid
•  Het recht op bescherming tegen mishandeling en geweld
•  Het recht op bescherming bij een oorlog
•  Het recht op spelen
•  Het recht om op te groeien bij familie
•  Het recht op veilig drinkwater
•  Het recht op goede gezondheidszorg
•  Het recht op zorg bij een handicap
•  Alle rechten gelden voor alle kinderen over de hele wereld

Ieder land moet elke vijf jaar rapport uitbrengen aan een speciale commissie van de Mensenrechtenraad in Genève, ook Nederland. De Commissie heeft Nederland in het verleden voor een gebrekkige naleving van dit verdrag wel eens op de vingers getikt.

Er zijn nu ongeveer 1.9 miljard kinderen op de wereld onder de vijftien jaar, d.w.z. 27 % van de wereldbevolking. Het percentage is 41 % voor ontwikkelingslanden en 16 % voor ontwikkelde landen. Verwacht wordt dat in 2050 kinderen 20 % van de wereldbevolking zullen uitmaken.

kind
vrij en blij

In Nederland is het aantal kinderen tot 12 jaar de laatste tien jaar gedaald, van 2,4 miljoen in 2005 tot 2,2 miljoen in 2015.

De wereld heeft enorme voortgang gemaakt in het verminderen van kindersterfte, het naar school gaan van kinderen en armoedevermindering onder hen. Maar dit moet verder doorgezet worden. Als de huidige ontwikkelingen niet bijdraaien zullen tot 2030 bijna 70 miljoen kinderen sterven vóór hun vijfde verjaardag. Kinderen in Afrika beneden de Sahara hebben 12 keer meer kans vóór hun vijfde verjaardag te sterven dan kinderen in landen met hoge inkomens, zoals bij ons. Negen van de tien kinderen in armoede zullen in Afrika leven. Ongeveer 60 miljoen kinderen van schoolgaande leeftijd zullen nog niet naar school gaan in 2030, ongeveer hetzelfde aantal als nu. En ongeveer 750 vrouwen zullen in die periode getrouwd zijn als kinderen.

kind5
Ook een goede toekomst?

Kinderen vertegenwoordigen bijna de helft van de 900 miljoen mensen die  van minder dan $ 1.90 per dag moeten leven, de absolute armoede grens. De tekortkomingen die daaruit voortvloeien zijn ernstig: in 2014 waren er bijna 160 miljoen kinderen die niet tot normale ontwikkeling waren gekomen.
In Nederland is de kans op armoede het hoogst bij eenoudergezinnen, alleenstaanden tot 65 jaar, niet-westerse huishoudens en bijstandontvangers. Bij al deze groepen nam het armoedepercentage de laatste jaren sterk toe. In 2014 groeiden 421 duizend minderjarige kinderen op in een huishouden met een laag inkomen. Dit komt neer op 12 procent.
De vicieuze cirkel van dood, ondervoeding en gebrek aan onderwijs zijn niet onvermijdelijk. Veel hangt af van het beleid wat ten deze door de internationale gemeenschap en de betrokken landen wordt uitgevoerd. Zoals we gezien hebben kunnen krachtige, doelbewuste maatregelen een kentering ten goede teweeg brengen. De duurzame ontwikkelingsdoelen voor 2030 beogen dat te doen. Goede internationale samenwerking is daar onontbeerlijk voor.

Tegen deze achtergrond lijkt het bijna een luxe aan de geestelijke/morele kant van kinderopvoeding te denken. En toch is ook dat essentieel. Dat zij allemaal wereldburgers worden met respect voor hun eigen cultuur en voor die van anderen. Dat ze verdraagzaam zijn en integriteit nastreven, kortom  ethisch verantwoord en deugdzaam opgroeien. Je moet hier vooral denken aan de 250 miljoen kinderen die in conflictgebieden leven en met wrede en mensonterende gebeurtenissen te maken krijgen, die vaak trauma’s nalaten.
Laten we erkentelijk zijn voor onze welvaart hier in het westen. Het is relatief makkelijk voor ons over liefde voor de naaste en vergeving te spreken. En daar schieten we ondanks alles ook nog wel eens tekort.
Sinds de uitslag van de verkiezingen in de Verenigde Staten is de lucht aan het betrekken op internationaal politiek en humaan gebied. We moeten ethisch tegengas geven en onszelf en onze kinderen op het rechtvaardige en vredelievende pad houden. Volgens de Franse deugdgoeroe Comte Sponville  is opvoeding tot beleefdheid en respect het begin van alle deugden.

kind8
Begin van deugdzaamheid

 

Dag van verdraagzaamheid (16 november)

 

verdraagzaamheid6
Aangezien oorlog ontstaat in de menselijke geest, is het ook in de menselijke geest dat de verdediging van de vrede moet worden opgebouwd.
                            UNESCO Constitutie

Verdraagzaamheid is respect voor de rijke verscheidenheid van wereldculturen, en voor de verschillende manieren waarop mensen het leven beleven. Verdraagzaamheid wordt gestimuleerd door kennis, openheid, communicatie en vrijheid van denken, geweten en geloof. Tolerantie is harmonie in verscheidenheid. Het is niet alleen een morele plicht, maar tevens een politiek en wettelijk vereiste. Verdraagzaamheid is de deugd die vrede mogelijk maakt en bijdraagt aan de transformatie van een oorlogs- in een vredescultuur.
Tolerantie is geen concessie, gunst of hype. Het is bovenal een actieve houding, aangezet door de erkenning van de universele mensenrechten en fundamentele vrijheden van anderen. Tolerantie dient toegepast te worden door zowel individuen als staten.

Bovenstaande definitie staat in artikel 1 van de ‘Declaration of Principles on Tolerance’ die door UNESCO in 1995 is uitgevaardigd. UNESCO, de VN Organisatie voor Onderwijs, Wetenschap en Cultuur, is opgericht op 16 november 1945, de Internationale Dag van verdraagzaamheid in de veronderstelling dat oorlogen vermeden kunnen worden als mensen elkaar beter leren kennen en begrijpen.

verdraagzaamheid4
samen op weg..

 

Verdraagzaamheid is een continu engagement om met elkaar van gedachten te wisselen ondanks  tekorten aan begrip en andere hindernissen. Wanneer gewelddadig extremisme boodschappen verspreidt van haat en intolerantie, als mensen lijden onder vervolging, uitsluiting of discriminatie op basis van hun geloof of achtergrond, dan moeten wij een andere boodschap brengen, een open oproep voor verdraagzaamheid. Tolerantie is de steunpilaar van duurzaam wereldburgerschap. Het versnelt innovatie en creativiteit en laat ons zien dat er andere manieren zijn om naar de wereld te kijken. Vrede is meer dan de afwezigheid van oorlog, het is samenleven met onze verschillen van geslacht, ras, taal, godsdienst of cultuur, terwijl we universeel respect promoten voor rechtvaardigheid en mensenrechten, waarop dit samenleven berust. Vrede is niet vanzelfsprekend. Het is een keuze die telkens opnieuw gemaakt moet worden, een alledaagse beslissing zelfs om te gaan voor een oprechte dialoog met individuen en groepen.verdraagzaamheid3
Geconstateerd is dat verdraagzaamheid in Nederland de laatste decennia is afgenomen. We zouden er goed aan doen onze vroegere uitstekende reputatie van openheid, verdraagzaamheid en gastvrijheid in ere te herstellen.
Om het toen door de V.N. uitgeroepen Jaar van de Verdraagzaamheid en de 125ste verjaardag van de geboorte van Mahatma Gandhi te vieren, riep UNESCO in 1995de Madanjeet Singh Prijs voor de Bevordering van Verdraagzaamheid en Geweldloos Verzet in het leven. Die prijs wordt iedere twee jaar uitgeloofd. In 2016 is hij toegekend aan het Russische Federale Centrum voor Verdraagzaamheid, Psychologie en Onderwijs (Tolerantiecentrum).

verdraagzaamheid2
geef me je hand

Dag van de Stad (31 oktober)

stad
aantrekkingskracht

Vanwege een aantal reden wonen veel mensen liever in de stad. Sinds enkele jaren woont de helft van de wereldbevolking in stedelijke agglomeraties. In Nederland is dat zo’n 90 %; in 1960 was dat nog 60 %. Een aanwijzing dat de urbanisatie in Nederland doorgaat zijn de scherp stijgende huizenprijzen in de grote steden, vooral Amsterdam en Utrecht. ‘Plattelandsprovincies’ als Drente, Groningen, Zeeland en Limburg verliezen bewoners. Plattelandsgemeenten verliezen er regelmatig onderwijs-, werkgelegenheids-, winkel- en andere faciliteiten. Ook vanwege het grotere culturele aanbod daar trekken jongeren naar de grote steden. Innovatie en creativiteit liggen in de stad ook hoger en hoe groter de stad hoe hoger dat tempo.
Urbanisatie speelt nog sterker in ontwikkelingslanden. Het platteland biedt daar vaak onvoldoende bestaansmogelijkheden en de bevolking verhuist naar de slums in de steden. Het aantal slumbewoners wereldwijd wordt geraamd op 2.5 miljard, een kwart van de stedelijke bevolking, en is groeiende.

images0-persgroep-net
pover platteland

Geschat wordt dat in 2050 70 % van de wereldbevolking in steden woont. Het probleem deze slumbevolking een menswaardig bestaan te bieden, is een van de grootste uitdagingen.
De recente, derde VN Habitat Wereldconferentie in Quito (36.000 deelnemers) heeft de ambitieuze Nieuwe Urbane (stedelijke) Agenda met het Quito Uitvoeringsplan daartoe aangenomen voor de komende 20 jaar. Het is geen hard verdrag, maar eerder een gedeelde visie. Voorstellen zijn aangenomen om de groeiende problemen van steden aan te pakken, zoals ongelijkheid, uitsluiting, werkeloosheid, marginalisering, ernstige misdaad, de gevolgen van klimaatverandering en het gebrek aan basisvoorzieningen zoals drinkwater en elektriciteit. Tot de sleutelprovisies horen ook een oproep tot een einde aan discriminatie, schonere steden, respect voor de rechten van migranten en vluchtelingen en verbeterde toegang tot internet.

stad2
2.5 miljard mensen wonen zo…

Er bestaat een immense kloof tussen de doorgaans goed bestuurde en comfortabele steden in het westen en de grote slumsteden in de ontwikkelingswereld. Het is bewonderenswaardige solidariteit dat alle landen ter wereld, zowel rijke als arme, gezamenlijk de problemen van de stad en de slums hebben besproken en een plan hebben opgesteld. Voor de uitvoering ervan zal veel inventiviteit en verdere samenwerking gevraagd worden. Laten we hopen dat die in ruime mate voorhanden is. Per slot van rekening is de wereld één groot dorp en wordt iedereen onze buur, met verantwoordelijkheid voor elkaar. Goed nabuurschap!

wereldstad
uitzicht ja, tuin nee

Dag van de Heiligen (1 november)

Lang is de weg der opvoeding door voorschriften, kort en doeltreffend echter door voorbeelden.
Seneca

 

allerheiligen3

Allerheiligen is een christelijke feestdag waarop alle heiligen (ruim 100 000) van de rooms-katholieke kerk gezamenlijk worden vereerd en herdacht.

Het feest wordt sinds de achtste eeuw gevierd. Op Allerzielen (2 november) worden alle gestorven herdacht. Paus Gregorius IV riep deze dag in 837, in navolging van de Byzantijnse Kerk, uit als algemene en officiële rooms-katholieke gedenkdag voor alle heiligen en stelde de datum vast op 1 november.

De voorbereidingen voor beide feesten vinden vaak plaats op Allerheiligenavond. Allerheiligenavond wordt in het Engels Halloween genoemd.
Op de avond vóór en de middag en avond ván Allerheiligen worden voorbereidingen getroffen voor het feest van  Allerzielen op 2 november. In alle rooms-katholieke streken worden de kerkhoven schoongemaakt en met bloemen versierd. Sommigen brengen een bezoek aan het kerkhof om hun overledenen te gedenken.

allerheiligen4
Happy Halloween

In Engeland heeft Halloween zich sinds de Reformatie in zestiende eeuw als wereldlijk feest verder ontwikkeld en nadat het door (Ierse) kolonisten naar Amerika was overgebracht, heeft het zich de laatste decennia van daaruit weer over Europa verspreid. Met de kerkelijke feesten heeft het huidige Halloween niets meer te maken.

In de Protestantse kerk wordt Allerheiligen niet gevierd, omdat ze heiligenverering afwijst.

Met de geringere deelname aan kerkelijke activiteiten, zijn ook de heiligen wat in de vergetelheid geraakt. Vroeger namen ze een belangrijke plaats in het (godsdienstig) leven in. Je kreeg bij de doop de namen van één of meer heiligen, waarvan je roepnaam werd afgeleid. En in plaats van de verjaardag, vierde men de naamdag van ‘zijn/haar’ heilige.
Het leven van de heiligen werd herdacht en als voorbeeld gesteld voor een goed christelijk leven. allerheiligen6Robert Ellsberg beschrijft in zijn ‘Het Geluk is met de Heiligen’ dat je een aantal zaken van heiligen in het algemeen kunt leren, zoals leven, loslaten, werken, liefhebben, lijden en sterven.  In plaats van heiligen in de katholieke kerk hebben we nu vooral idolen op het gebied van sport, vermaak, wetenschap en business. Minder op het gebied van hoogstaand en integer gedrag, hoewel Moeder Theresa en Bill Gates hoge ogen gooien. En er zijn talloze ‘heiligen’ onder ons die niet als zodanig erkend zijn, maar die een integer en voorbeeldig leven leiden. Misschien zijn we allemaal meer of minder ‘heilig’ en bestaat onze levensopdracht eruit ons potentieel daarvoor geleidelijk te ontplooien. Zo dacht de grote Griekse filosoof Aristoteles, vader van de deugden erover. We kunnen, bij succesvolle uitvoering van die opdracht, zelf als ethisch rolmodel voor de omgeving fungeren.

 

allerheiligen7

(met referentie naar www.beleven.org)

Nieuws: Jan Pronk. Op Zoek naar een Nieuwe kaart

Boekbespreking

9200000053205684-jpg-jan-pronk
Dit boek, bijna een jaar oud,  gaat over ontwikkeling en ontwikkelingssamenwerking in de ruime zin van het woord. Jan pronk is een goeroe op dit gebied. Zo’n 50 jaar ervaring, van velerlei aard en niveau, onder meer vier keer Minister van Ontwikkelingshulp (PvdA) en Adjunct Secretaris-Generaal van UNCTAD (VN).
Een hoofdstuk uit het boek draagt de titel ‘De Nieuwe Jungle’, hij schetst het als een strijdperk waarin de zwakste en meest kwetsbare groepen het onderspit jan-pronk2delven, met als gevolg een nieuwe apartheid. In een ander hoofdstuk behandelt hij een aantal, zoals hij die noemt, drogredenen bij het formuleren van ontwikkelingsbeleid, bijvoorbeeld dat mensenrechten westers zijn, dat ongelijkheid in de maatschappij beter voor iedereen is, dat er eerst economische groei moet zijn en daarna pas verdeling, de maakbaarheid van de samenleving, en Nederland koopman of dominee?

Pronk houdt een vurig betoog voor onze medeverantwoordelijkheid voor de zwakken in onze maatschappij en de plicht een betere wereld te maken.
Ontwikkelingshulp heeft voor Pronk hoogstens een katalyserende werking, die nog verkeerd kan uitwerken ook. Het belangrijkste bij ontwikkelingssamenwerking is volgens hem: algehele overeenstemming over waarden en doeleinden, de te kiezen richting, de benodigde middelen onderweg en de wijze waarop die worden toegepast, door wie en ten bate van wie.
Dit is een fantastisch boek als je zelf een loopbaan in ontwikkelingshulp hebt gehad. Pronk analyseert de geschiedenis van ontwikkelingshulp sinds zijn ontstaan in het midden van de vorige eeuw, de evolutie die het heeft doorgemaakt en de rol die het nu zou moeten spelen.

jan-pronk5

Hij bespreekt dit met een brede visie, een doorwrochte analyse en in een heldere taal. Het gaat over een breed terrein van internationale samenwerking en hij geeft duidelijk aan wat de diverse actoren, regeringen, bedrijven, internationale organisaties, grote en kleine NGO’s individueel en collectief zouden moeten doen om tot een rechtvaardiger en welvarender wereld te geraken. Hij heeft geen goed woord over voor de neoliberale opstelling en betreurt dat Nederland, de vroegere internationale voorvechter van ontwikkelingshulp, zijn glans daarin heeft verloren, ontwikkelingshulp heeft teruggeschroefd en voorrang geeft aan het bedrijfsleven.
Niet alleen geeft het boek een diepgaand betoog over ontwikkeling en ontwikkelingssamenwerking per se, de brede eruditie en rijke ervaring van de schrijver spreken telkens weer.
Jan Pronk erkent dat er op een aantal terreinen vooruitgang in de wereld is geboekt, maar hij is geen optimist over de toekomst. Niet zwartgallig, nuchter misschien. Hij is een overtuigd ontwikkelingsapostel. Zijn medeleven en bezorgdheid over het lot van de minder bedeelden spreekt oprecht uit vele pagina’s.
Dit boek is een must voor iedereen die met wereldontwikkeling en ontwikkelingssamenwerking te maken heeft of te maken heeft gehad, of erin geïnteresseerd is.

jan-pronk5

Dag van de Verenigde Naties

vndag
                VN embleem op wereldkaart

In de evolutie van onze beschaving worden soms mijlpalen gezet. De oprichting van de Verenigde Naties in 1945 was er een van. Praktisch alle landen ter wereld bevestigen door hun VN-lidmaatschap dat ze vrede willen onder en met elkaar. De oprichting van de Verenigde Naties vergde in 1945 drie maanden aaneengesloten onderhandelingen tussen een vijftigtal regeringen, met de V.S. als gastheer. Deze superieure inspanning en goede wil was alleen mogelijk na de verpletterende ervaringen van de Tweede Wereldoorlog, die meer dan 50 miljoen levens had geëist.

vndag2
Handvest Verenigde Naties

De Verenigde Naties hebben vanaf het begin vrede, sociaaleconomische ontwikkeling van arme landen en mensenrechten in het vaandel staan.
De Verenigde Naties hebben zich gestaag ontwikkeld in de 71 jaren van haar bestaan. Het VN systeem, inofficieel ook wel ‘familie van de V.N. genoemd, bestaat uit de Verenigde Naties zelf, achttien programma’s en fondsen, zoals UNDP, UNICEF en UNHCR en 16 Gespecialiseerde Organisaties, onder meer WHO, FAO, ILO en UNESCO. Er zijn nu 193 lidstaten, met in totaal zo’n 120.000 werknemers, meer dan 100.000 vredestroepen en een gezamenlijk budget van tientallen miljarden dollars per jaar. Er gaat geen dag voorbij dat de V.N. niet in het nieuws is, vooral de Veiligheidsraad, UNHCR (vluchtelingen) en, recentelijk, de benoeming van António Guterres als de nieuwe Secretaris-Generaal.

vndag3
V.N. zwaarden in ploegijzers omsmeden

De bewering dat de V.N. minder relevant is geworden slaat de plank mis.  Op sociaaleconomisch terrein, bij humanitaire aangelegenheden, vluchtelingen, mensenrechten is de V.N. steeds belangrijker geworden. En daar niet alleen; de Gespecialiseerde Organisaties hebben toenemende verantwoordelijkheden op technische en sociaaleconomische terreinen. Dat zal niet verbazen omdat een globaliserende wereld steeds dringender een ordenende instantie nodig heeft. Het recentelijk ondertekende Klimaatverdrag is daar een voorbeeld van. Dat het in de Veiligheidsraad niet altijd lukt om tot overeenstemming te komen, ligt niet aan de onwil of onkunde van het VN Secretariaat in New York. Het zijn de 15 lidstaten van de Veiligheidsraad, en in het bijzonder haar permanente leden (V.S., Rusland, China, Engeland en Frankrijk) die er vaak tegengestelde belangen op na houden, bijvoorbeeld in Syrië, en hun vetorecht gebruiken om een beslissing of advies tegen te houden.
Op 24 oktober, Dag van de Verenigde Naties, wordt de verjaardag gevierd van het in werking treden in 1945 van het Handvest van de Verenigde Naties.
Er is reden deze dag te vieren, omdat de mensheid met de VN een belangrijke instantie heeft gekregen om vrede, rechtvaardigheid, welzijn en rechtszekerheid te promoten, wereldwijd en in alle landen.
Er is altijd een parallel te trekken met de individuele persoon. Niet alleen de wereld en landen hebben vrede, recht en ontwikkeling nodig. Ook wij als personen hebben daar behoefte aan. En hoe vreedzamer, ontwikkelder en rechtvaardiger we zijn, des te meer vruchten zal onze omgeving daarvan plukken. Een vruchtbare wisselwerking!
Onze felicitaties niet alleen aan de Verenigde Naties zelf, maar ook aan de meer dan 15 miljoen wereldburgers die op 24 oktober geboren zijn. We wensen allen een lang leven in gerechtigheid, vrede en welvaart.  bevolkingsdag5

Blog 51. Werelddierendag (4 oktober)

Werelddierendag is een dag die wereldwijd op de agenda staat als een moment waarop extra aandacht wordt besteed aan de dieren. Deze dag is door de internationale verenigingen van dierenbescherming ingesteld als wereld-themadag om het publiek bewust te maken van het idee dat dieren rechten hebben en beschermd moeten worden.
De datum van dierendag gaat terug naar de feestdag (4 oktober), van Franciscus van Assisi (1181 – 1226) de grondlegger van de kloosterorde der Franciscanen. Hij bekommerde zich om het lot van melaatsen, zwervers en andere armen, maar ook van planten en dieren. Volgens de overlevering hield hij ooit een preek voor de dieren.werelddieren-_sermon_to_the_birds Met name de uit de geschiedschrijving bekende preek van Franciscus tot de vogels heeft steeds opnieuw inspiratie gegeven. In de twintigste eeuw ontstond er een sterke opleving in de belangstelling voor Franciscus als dierenvriend. Die belangstelling heeft zeker meegespeeld toen in 1929 tijdens een internationaal congres van verenigingen voor dierenbescherming in Wenen de sterfdag van de heilige Franciscus werd uitgeroepen tot internationale dag van het dier.
De eerste officiële dierendag in Nederland was op 4 oktober 1930. 66 jaar eerder, in 1864 was in Den Haag de Haagsche Vereeniging tot Bescherming van Dieren opgericht in navolging van al bestaande verenigingen elders Europa. De belangrijkste doelstellingen van de ‘Dierenbescherming’ waren en zijn nog steeds de totstandkoming van de wetgeving voor dieren en de controle op de naleving van dierenwetten

We hebben niet alleen mensenrechten, ook dierenrechten. Er is een enorme variatie in de houdingen ten aanzien van dieren. In veel landen en groepen worden dieren meestal alleen als nuttig beschouwd, bijvoorbeeld als last- en rijdier, of veelal voor consumptie. Het hangt natuurlijk veel van de ontwikkelingsstatus en welvaart in een land af hoe tegen dieren wordt aangekeken. Als een land arm is, en mensen met moeite overleven, dan valt dieren geen comfortabel leven beschoren. Aan de andere kant kunnen inwoners van rijke landen het zich permitteren dieren als huisvriend te nemen. Waarbij ze vertroeteld worden en een even goed leventje krijgen als kinderen. Huisdieren worden vaak aangeschaft om kinderen liefderijke gevoelens voor andere wezens bij te brengen.
En wat een verschil tussen culturen. In India is de koe heilig, terwijl ze bij ons overwegend nuttig is voor melk en vlees.werelddieren6 En terwijl de hond onze huisvriend is, wordt hij in China en de Philippijnen als een lekkernij behandeld. Het lijkt erop dat alles wat beweegt eetbaar is, inclusief kikkers, slangen en krokodillen. Het aantal veganisten, vegetariërs en flexitariërs neemt hand over had toe in onze ontwikkelde regio, om diverse redenen, inclusief respect voor dierenlevens. En we hebben, gelukkig, ook een partij voor de Dieren. Na de afschaffing van slavernij en kolonisatie en de emancipatie van rassen, vrouwen en gender, zijn werelddieren1nu de dieren aan de beurt. De afname van vlees- en visconsumptie is een goede zaak, ook omdat plantaardig voedsel eenvoudiger te produceren is. Maar dit is een proces van langere duur. Ondertussen dienen we dieren als levende wezens met respect en zo nodig mededogen te behandelen, ze niet misbruiken voor vermaak, niet martelen en zoveel mogelijk ‘menselijk’ behandelen.

 

Bewaren

Blog 50. Internationale Dag van Geweldloosheid

nonviolence6
Deze internationale dag wordt gevierd op 2 oktober, de geboortedag van Mahatmi Gandhi (1869), de leider van de Indiase onafhankelijkheidsbeweging en pionier van de filosofie en strategie van geweldloosheid. Hij bracht 20 jaar in Zuid-Afrika door om tegen de rassendiscriminatie te strijden. Hij onderwees de filosofie van ‘Ahimsa’ welke het gebruik van geweldloosheid aanmoedigt als een methode voor de vreedzame oplossing van conflicten.  Dankzij hem kreeg India haar onafhankelijkheid op 15 augustus 1947. Gandhi werd vermoord op 30 januari 1948.

nonviolence
Non-violence by Karl Reutersward

Het principe van geweldloosheid, ook bekend als geweldloos verzet, verwerpt het gebruik van fysiek geweld om sociale of politieke verandering door te voeren. Een grondbeginsel van de theorie van geweldloosheid is dat de macht van de heersers afhangt van de instemming van het volk en dat geweldloosheid die macht probeert te ondermijnen door het weerhouden van die instemming door de bevolking. Veel groepen over de hele wereld gebruiken deze methode in campagnes voor sociale rechtvaardigheid. Er zijn drie categorieën van geweldloze actie:
–  Protesten, inclusief optochten en wakes
–  Non-coöperatie
–  Geweldloze acties, zoals blokkades en bezettingen

nonviolence9

Veel voorvechters van burgerrechten, inclusief Martin Luther King, gebruik(t)en Gandhi’s idee van geweldloos protest voor hun eigen strijd.

Acties van geweldloos verzet zijn het best bekend geworden bij omvangrijke sociale en politieke problemen, zoals onafhankelijkheid en rassendiscriminatie. De methode kan evenwel ook toegepast worden op kleinere schaal, in steden en bedrijven, en zelfs op gezins- en persoonlijk niveau, bijvoorbeeld ‘blijf van mijn lijf’. In alle gevallen van geweldloos verzet zitten deugdzame trekken. Allereerst het erkennen en nastreven van rechtvaardigheid. Ten tweede zelfbeheersing en onderdrukking van agressief of gewelddadig gedrag. Ten derde de opoffering van persoonlijke zekerheid ten gunste van wijdere sociale of politieke doeleinden.
Het is beter als bij belangenverschillen een constructieve dialoog wordt gevoerd, maar als machthebber(s) of tegenpartij niet voor rede vatbaar zijn, kan geweldloos verzet mogelijke een uitweg bieden.

nonviolence4

Blog 49. Internationale Senioren Dag (1 oktober)

senior5

De samenstelling van de wereldbevolking is dramatisch veranderd in de afgelopen decennia. Tussen 1950 en 2010 is de levensverwachting wereldwijd gestegen van 46 naar 68 jaar. Geschat wordt dat die naar 81 jaar gaat op het einde van deze eeuw. In 2050 zal voor het eerst in de geschiedenis het aantal 60 – plussers groter zijn dan het aantal kinderen. Bijna 700 miljoen mensen zijn nu boven de 60. In 2050, zullen 2 miljard mensen, meer dan 20 procent van de wereldbevolking, 60 jaar of ouder zijn. De toename van het aantal ouderen zal het grootst en het snelst plaats vinden in de ontwikkelingswereld.
De bevolking van de EU27 zal blijven vergrijzen, waarbij het aandeel 65-plussers zal toenemen van 17% tot 30%. De Nederlandse bevolking zal in 2060 voor ruim 27% uit 65-plussers bestaan.
Tegen deze achtergrond is het duidelijk dat meer aandacht besteed wordt aan de speciale noden en uitdagingen van ouderen. En aan de potentiële bijdragen die zij aan de samenleving kunnen leveren. Via internationale bijeenkomsten en actieprogramma’s is er een belangrijke kentering gekomen in de aandacht voor de situatie van ouderen. Laatstelijk via het Madrid International Plan of Action van 2002. Dat de verbetering van de situatie van ouderen in vooral armere landen een enorme uitdaging en een proces van lange adem. Algehele ontwikkeling zal daarvoor nodig zijn. Het is daarom zaak dat de wereld de VN ontwikkelingsdoelen voor 2030 voortvarend aanpakt.

De internationale senioren dag 2016 stelt zich op tegen de discriminatie van ouderen. Dit is wereldwijd nog een veel voorkomend gebeuren, vooral onder sommige niet-westerse culturen. Die discriminatie is gebaseerd op samenlevingspraktijken en aannames die ouderen als minderwaardig bestempelen en tot verwaarlozing en mishandeling kunnen leiden.. Onderzoek toont aan dat ouderen met een negatieve houding over het ouder worden 7.5 jaar eerder overlijden dan degenen die daar positief over denken. Voor vrouwen is het probleem, vooral in ontwikkelingslanden, vaak erger omdat ze dubbel gediscrimineerd worden, als vrouw en als bejaarde.

senior6
geen AOW

Ouderendiscriminatie komt in veel landen en culturen voor, in het bijzonder daar waar sociale en medische voorzieningen beperkt of afwezig zijn en waar ouderen afhankelijk zijn van hun kinderen. Traditioneel bestaat in die culturen de wens veel kinderen te krijgen als een verzekering voor de oude dag.  Het probleem van armlastigheid en marginalisatie bestaat minder of niet in Nederland en West-Europa, waar relatief goede pensioenen en sociale voorzieningen de oude dag in veel gevallen zelfs aangenaam maken. Dit geldt in het bijzonder voor gepensioneerden die in goede gezondheid zijn en de beschikbare tijd aan (klein) kinderen, reizen en hobby’s kunnen besteden.

senior
lol in de grijze bol

Het geluksniveau van de West-Europeaan stijgt dan ook vanaf de mid-veertiger jaren en blijft ook op gevorderde leeftijd door stijgen. Het armoede percentage onder ouderen in Nederland ligt op 3 % terwijl het voor de hele bevolking rond de 7 % ligt. Dit alles maakt dat de periode van het op pensioen gaan tot aan de 73 jaar, wel eens‘ de gouden jaren’ wordt genoemd. Volgens de statistieken krijgen ouderen daarna helaas in toenemende mate te maken met gezondheidsproblemen.
Ouderen kunnen op diverse manieren bijdragen aan de functionering van de maatschappij, in de ontwikkelde landen via voortgezette arbeid of inschakeling in het gemeenschapsleven, als mantelzorger, vrijwilliger of anderszins. Vanwege gebrek aan werkgelegenheid en een tekort aan financiën is dit vaak moeilijk of onmogelijk in armere landen, uitgezonderd in de agrarische sector of in familiale omstandigheden.
Als het op deugdzaamheid aan komt, hebben ouderen een streepje voor op de rest van de bevolking. Door hun levenslange ervaringen zijn zij zich bewust van de eisen van rechtvaardigheid en hebben zij wijsheid opgedaan. Het is ook een fase waarin het gepresteerde goede wordt vergeleken met het minder goede. Bevrijd van de lasten en plichten van professionele verantwoordelijkheden, kan men meer ongehinderd het mededogen voor de medemens ontwikkelen. Een hoogst waardevol en benodigd goed!

Ouderdom is niet het avondrood van het bestaan, maar de dageraad der wijsheid

                                                                      Joseph Murphy